I felt like Tarzan - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Simone Slappendel - WaarBenJij.nu I felt like Tarzan - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Simone Slappendel - WaarBenJij.nu

I felt like Tarzan

Blijf op de hoogte en volg Simone

15 Februari 2016 | Oeganda, Kampala

Eigenlijk was ik van plan deze reisblog te schrijven in een luxe winkelcentrum met een heerlijk sapje en gebakje.. Maar in plaats daar van zit ik thuis met Roos op de bank. Ook niet verkeerd!

Donderdag beginnen de verkiezingen, dit is een hele gebeurtenis in Uganda en vooral in de hoofdstad waar ik verblijf. De huidige president is Museveni die nu 30 jaar aan de macht is. Niemand weet hoe het zal gaan lopen en de meningen zijn hier ook sterk over verdeeld.
De spanning was dus ook zojuist te voelen in het centrum: mensen waren massaal op straat, gevechten vonden plaats en er werd traangas gespoten. Het leger maakte ook met handgebaren duidelijk dat het beter was om terug te keren.
We worden goed op de hoogte gehouden over hoe de verkiezingen zullen verlopen, en daarbij worden er ook adviezen gegeven qua veiligheid!

Maar goed, het is vervelend maar dat mag de pret niet onderdrukken. Afgelopen twee weekenden heb ik super ervaringen op gedaan.
Zwemmen in de Nijl en gorilla’s kijken in het wild kan ik van mijn bucket list afstrepen.

Het zwemmen in de Nijl was eigenlijk niet echt de bedoeling… We besloten met zijn allen te gaan raften in Jinja, hier is de begin van de Nijl. Na ongeveer 3 uur rijden kwamen we aan. We kregen een lekker ontbijtje, onze zwemvesten en helmen. Toen was het nog 1,5 uur rijden naar de rivier. Daar aangekomen kregen wij de veiligheidsregels te horen…… Op dat moment dacht ik: ‘’Waar ben ik toch aan begonnen?!?!’’
Goed, we werden gehesen in onze raft en daar begon het avontuur. Tijdens de tweede rapid (soort watervalletje) ging het al mis. Simone had zich niet goed vast en vloog overboord… Agja de mensen die mij goed kennen zal dit vast geen verrassing zijn. Daarnaast is de boot ook 1 keer geflipt, dat was best even eng en ben ik nog een keer overboord geslagen. Toen ik eindelijk weer boven water kwam viel de boot op me, en daar ging ik weer kopje onder. Ik kwam als een verloren puppy terug op de boot, moest er even van bijkomen.
Ik heb ook een aantal rapids droog overwonnen.. Het was echt een super toffe ervaring!!

Dit weekend heb ik toch wel echt de meest fantastische ervaring gehad! Vrijdag vertrokken we naar Bwindi, dit ligt op de grens van Congo en in de buurt van Rwanda. Dit was 8 uur rijden. Onderweg pech gehad, waardoor we ongeveer 1,5 uur vertraging hadden.. Agja het is goed gekomen en daar gaat het om.
De weg er naar toe was al super! Kampala is eigenlijk best een stinkstad, heel veel mensen en heeeel veeel verkeer met vieze uitlaatgassen. Nu kwam ik echt in het mooie Uganda, overal groen en bergen. Geweldig om te zien!
Onderweg zag ik het typische beeld, Afrikaanse vrouwen met jerrycans op hun hoofden en soms op blote voeten en het was ook niet raar als ze een kindje op hun rug hadden. Ik zat me dan te bedenken hoeveel kilometers ze al afgelegd zouden hebben en vooral hoe doen ze dat toch op hun hoofd?! Ik blijf het een bijzondere verschijning vinden.
Na een half uur op bergweggetjes met naast ons diepe ravijnen kwamen we aan op onze ecologische accommodatie. Erg schattig!
Na ons diner ging ik snel slapen want de volgende dag werd ik al om 05:00 verwacht voor het ontbijt. Wat een schatten, stonden ze voor ons een omeletje te maken! Heerlijk, goed ontbijt was wel belangrijk voor wat ons te wachten stond.
05:30 Stapte we weer de auto in voor het grote avontuur! Na anderhalf uur rijden kwamen in het regenwoud aan. We kregen voorlichting wat we vooral niet mochten doen: in ogen kijken van de gorilla, niezen en hoesten in de richting van de gorilla en niet flitsen met onze camera’s. Daarbij kregen we ook informatie over de berg gorilla, deze worden met uitsterven bedreigd en er leven nog ongeveer 860 in Uganda, Rwanda en Congo (in het zelfde gebied dus).
Er werd aangeraden om een poorter (drager) in te huren, hiermee ondersteun je de lokale economie en ze dragen je tas, mooi meegenomen.. Maar het allerbelangrijkste was nog dat hij me hielp op lastige stukken. Ik ben motorisch niet echt goed ingesteld en kan bijvoorbeeld struikelen over mijn eigen voeten. Dus het was geen overbodige luxe.
Na twee uur klimmen, dalen en overleven waren we dan daar! De eerste 2 gorilla’s zagen wij in de boom, hangen aan de takken en samen spelen! Heel leuk om te zien.
De ranger trok me naar een ander plekje, daar stond ik dan oog in oog met een zilverrug. En geloof me die is grooooooot! Daarnaast was er ook een kind gorilla die het erg leuk vond om op mijn been te slaan haha!
Na wat foto’s maken vonden de gorilla’s het wel genoeg en liepen verder door de bergen.. Maar voor ons was het nog niet genoeg dus we gingen er met zijn allen achteraan. Dit was echt een avontuur, jezelf omhoog trekken aan lianen en zorgen dat je weer het beste plekje heb om een foto te maken van deze pracht dieren!
Na 2 uur was onze tijd om en ging onze bizarre jungle tocht weer verder naar de auto’s.
In de auto kon ik even goed bijkomen en vooral tot besef komen wat ik zojuist had meegemaakt! Echt GEWELDIG!

Op zondag ben ik weer veilig aangekomen thuis. Met nadruk op veilig want de auto had nogmaals pech, een remblok was aan het verbranden maar deze had de garage niet op voorraad. Dus werd er 1 rem verwijderd.. Toen moesten we nog ongeveer 4 uur rijden. Ik heb mijn ogen dicht gedaan en met de hoop dat ik nog wakker zal worden haha…

Tussen al mijn leuke tripjes ben ik nog steeds aan het werk! Nog steeds erg naar mijn zin!! Maar hier zullen jullie weer meer over lezen in mijn volgende blog.

Dikke kus!

  • 15 Februari 2016 - 19:20

    Anja Bakhuisen:

    Weer een geweldig duidelijk verhaal. De foto's gezien van die leuke beesten. Geniet ervan, allemaal weer zo voorbij, lieve groeten, Anja

  • 15 Februari 2016 - 19:35

    Yvonne Damsteeg:

    woh wat een verhaal simone duizeld wel even hoor wat een ervaring ben toch heel erg blij dat je weer heel thuis bent erg leuk he de gorilla s je moest wel heel erg ver rijden he wat gaat het hard he je bent nu al weer haast twee maanden weg ik had de foto s gezien van de gorilla s heel erg leuk hoor geniet er nog van en tot gauw lieverd gr Yvonne xxx

  • 15 Februari 2016 - 19:53

    Marieke Kot:

    Ha Simoon!
    Zou je wel willen zien daar... :-) Al klimmend en glijdend. Klinkt afwisselend. Geniet er nog van.
    Marieke Kot

  • 23 Februari 2016 - 05:11

    Shada:

    Simoon...ik lees dit nu pas..maar ik zie je helemaal overboord gaan en struikelen over je eigen voeten...hahaha. ik lach nu heel hard..echt..heel leuk die ervaring. Werkse en veel plezier verder.
    Gr.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Actief sinds 28 Dec. 2015
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 4394

Voorgaande reizen:

09 Januari 2016 - 01 April 2016

Uganda

Landen bezocht: